Program dag 1
Sektionsoversigt
-
Tid
Emne
09.00 – 09.50 Ankomst, registrering og morgenkaffe
Foyeren
09.50 – 10.00
Velkommen og praktisk information ved Michael Thorsen, chefen for Forsvarsakademiets uddannelsescenter
Centersalen/online
10.00 – 10.30
Velkomst og indlæg ved chefen for Forsvarsakademiet
Centersalen/online
10.30 – 11.15
Velkomst og indlæg ved Forsvarschefen
Centersalen/online
11.15 – 11.45
Pause
Foyeren
11.45 – 12.15
Præsentation af nominerede til Forsvarets Uddannelsespris 2022
(Inklusiv praktiske bemærkninger til eftermiddagens program)
Centersalen/online
12.15 – 13.00
Frokost
Restaurant
13.00 – 14.00
Læringsplads
Sal B
Praktikersporet
Tid
Emne
14.00 – 14.30
Indkvartering og pause
Reception/foyeren
14.30 – 15.30
Workshop/oplæg 1. runde
Klik på titlerne herunder for at læse om de enkelte workshops og oplæg.
Workshop: På rad og række (lokale 15/16)
Oplæg: Digitaliser funktionsuddannelse med SitaWare Aspire (lokale 17/18)
Workshop: Soldatens dannelse i en digital tidsalder (lokale Vingsal 2)
15.30 – 16.00
Pause
Foyeren
16.00 – 17.00
Workshop/oplæg 2. runde
Klik på titlerne herunder for at læse om de enkelte workshops og oplæg.
Oplæg: Engagerende og nærværende fjernundervisning (lokale 15/16)
Workshop: Digitaliseret understøttelse af LI/LL processen (lokale 17/18)
Workshop: Soldatens dannelse i en digital tidsalder (lokale Vingsal 2)
Workshop: Når det praktiske understøttes digitalt (lokale Vingsal 3)
Chefsporet
Tid
Emne
14.00 – 17.00
Læring i fremtidens forsvar - Vingsal 1
Chefsporet henvender sig ud over chefgruppen til medarbejdere, som arbejder med kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv. Det gennemføres som en samlet pakke med fire oplæg og en debatrunde mellem deltagere og oplægsholdere.
De fire oplæg stiller skarpt på forskellige udviklingsperspektiver eller udfordringer, herunder
- hvordan Forsvarsakademiet indenfor ledelsesområdet arbejder med at udvikle kompetencepakker, der kan understøtte ledere i deres valg af kurser/uddannelser, når jobskift og karriere stiller krav til nye værktøjer og ny viden (KK Vilhelm Holsting, FAK-ILO).
- hvordan (og hvorfor) uddannelsen Master i Militære Studier (MMS) forventes tilpasset fremtidens krav og aftagernes behov (Dekan Henrik Breitenbauch, FAK).
- hvordan Hærkommandoen håndterer hverdagens udfordringer og forbereder sig på fremtidens uddannelsesbehov frem mod et styrket Forsvar (OL Kåre Jakobsen, G7 Hærkommandoen)
- hvordan vores traditionelle læringskoncepter kan udfordres, så vi opnår bedre læringsresultater. (Dr. Sae Schatz).
Aftenaktiviteter
Tid
Emne
17.00 – 18.00
Netværksaktivitet: Gå eller løb en tur med dine kollegaer
18.00 – 19.00
Middag
Restaurant
19.00 – 21.00
Oplæg ved dr.phil., ph.d. Professor Vincent F. Hendricks efterfulgt af Q&A
Centersalen/online
Internettet er en potentielt demokratisk sfære, hvor alle kan få taletid. Men de sociale platforme har stor indflydelse på det enkelte menneskes digitale adfærd, ligesom de kan ekskludere alt fra vaccinemodstandere til den amerikanske præsident. Hvad vil digital dannelse sige nu hvor vi er gået fra at være samfundets borgere til i lige så stor grad at være internettes brugere, er omdrejningspunktet for dette indlæg.
Vincent F. Hendricks er dr.phil., ph.d. og professor i formel filosofi og leder af Center for Information og Boblestudier (CIBS) ved Københavns Universitet. Medlem af TechDK Kommissionen. Har bl.a. udgivet Spræng boblen (2016), Fake news (med Mads Vestergaard, 2017), Hvordan bliver vi digitalt dannede? (med Camilla Mehlsen, 2018) og Vend Verden (2020).
21.00 –
Netværk og social aktivitet
Baren