Sikkerhed

Hvis du skal afholde undervisning eller møder, hvor klassificeret material indgår, skal du benytte VTC via FIIN. Klassificeret materiale er Til Tjenestebrug og derover.

Kontakt KAKI på http://www.fmi.dk/kontakt/Pages/IT-Hotline-24-7.aspx hvis du har yderligere spørgsmål .

På internettet anbefales det, at du gennemfører møder eller undervisning på systemer, der lever op til persondataforordningen. Her kan du benytte Big Blue Button eller SABA meeting.

  • Big Blue Button (BBB) er et møde- og undervisningsrum. BBB er installeret på FAK servere, hvor der er taget højde for persondataforordningen. Vær dog opmærksom på, at der på BBB ikke må behandles klassificeret materiale.
  • SABA meeting er et fælles statsligt møde- og undervisningsrum, der leveres af Moderniseringsstyrelsen. SABA ikke så mange funktioner som BBB. Heller ikke på SABA meeting må der behandles klassificeret materiale.

I finder vejledninger under punktet "login og kontakt".

Nogle benytter andre platforme:

  • TEAMS er et mødeværktøj som KAKI, pga. COVID-19 restriktioner og behov for hjemmearbejdspladser, udbyder til nogle medarbejdergrupper i en kort periode. FAK medarbejdere kan ikke anvende TEAMS.

ZOOM. Zoom må ikke anvendes på FAK INTERNET pc’er.

  • Hvis du har anvendt Zoom på en FAK INTERNET pc, skal du straks skifte dit FAK INTERNET password. Passwordet kan skiftes på id.fak.dk. Se vedhæftede IT-vejledninger til opsætning af 2-faktor autentificering samt skift af password.
  • Du må ikke anvende FAK brugeroplysninger i Zoom, såsom FAK INTERNET email, log ind-oplysninger (fx MA-nummer) eller dit FAK INTERNET password.
  • Hvis du har anvendt Zoom på en privat pc med FAK brugeroplysninger, skal du også straks skifte dit FAK INTERNET password.
  • Hvis du har installeret en Zoom klient på din FAK INTERNET pc, skal du straks afinstallere Zoom.

Dekanen har meddelt følgende:

"FAK har fra flere sider modtaget advarsler om, at der er sikkerhedsrisici forbundet med brug af Zoom. Yderligere har Forsvaret ikke en databehandlingsaftale med Zoom. På baggrund af dette skal vi fremover anvende BBB til lærings- og mødeaktiviteter. Forsvaret har en databehandlingsaftale med BBB, og der er ikke konstateret de samme sikkerhedsmæssige udfordringer hermed.

For at I kan nå at omstille jeres aktiviteter, har I frem til og med den 24. april 2020 til at omlægge alle lærings- og mødeaktiviteter til BBB. Anvendelsen af Zoom frem til den 24. april må alene gennemføres under forudsætning af, at alle der benytter platformen skifter password med det samme. I det omfang det er praktisk muligt, skal aktiviteterne dog flyttes til BBB så hurtigt som muligt.

Alle lærings- og mødeaktiviteter, der initieres efter den 24. april 2020, må ikke baseres på Zoom, men skal i stedet gennemføres på BBB". (FIINmaill d. 14.4.2020).

Bemærk at internetbaserede systemer kun kan anvendes til uklassificeret indhold. Øvrig vejledning, samt gode råd kan findes på https://fe-ddis.dk/cfcs/publikationer/Vejledninger/Pages/Gode-raad-om-hjemmearbejde.aspx

Senest ændret: tirsdag den 23. juni 2020, 05:44