Vejledning til grupper og gruppering

Du kan arbejde med grupper i Moodle på følgende måde:

  1. Oprette grupper.
  2. Melde grupperne ind i en "gruppering".

Oprettelse af grupper


1. Klik på tandhjulet øverst oppe til højre på forsiden af kurset.



2. Klik på Mere...


3. Klik på Brugere.


4. Klik på Grupper.


5. Klik på Auto-opret grupper (også selvom de ikke skal auto-oprettes 😊)


Du kommer nu ind i indstillingerne for gruppeopsætning. Du kan med fordel klikke på det lille spørgsmål ud for felterne for at få en forklaring.

  • Navngivningsmønster: Her giver du grupperne et valgfrit navn. Hvis du slutter navnet med @ ender grupperne på A, B, C osv. Hvis du slutter navnet på # ender grupperne på 1, 2, 3 osv.
  • Auto-opret baseret på: Her kan du vælge om det er antallet af grupper der er styrende eller om det er antallet af studerende der er styrende. Hvis du vil have grupper på max. 5 studerende vælger du Medlemmer per grupper. Hvis du eksempelvis vil have 8 grupper på holdet vælger du Antal grupper.
  • Under Antal grupper/gruppemedlemer skriver du det ønskede antal.
  • Vælg medlemmer med rolle sættes til studerende (medmindre noget andet ønskes selvfølgelig).
  • Vælg medlemmer af brugergrupper: Hvilken som helst.
  • Vælg medlemmer fra gruppe: Ingen.
  • Fordel medlemmer: Hvis de studerende selv skal melde sig ind i grupper vælger du Ingen tildeling. Hvis grupperne skal auto-oprettes vælger du en af de andre muligheder.
  • Sæt evt. flueben i Undgå en sidste lille gruppe.
  • Gruppering: Det kan du med fordel arbejde med, hvis du opsætter nye grupper løbende i løbet af et kursus - eksempelvis hvis de studerende skal være i nye grupper hver uge, for hver gruppeaflevering eller lignende. 
  • Til sidst kan du klikke på Afprøv for at se om dine valgte indstillinger er korrekte i forhold til det ønskede. Her kan du også se de auto-oprettede grupper med medlemmer hvis du har valgt den indstilling. 



Meld grupperne ind i en gruppering


1. Klik på tandhjulet øverst oppe til højre på forsiden af kurset.


2. Klik på Mere...


3. Klik på Brugere.


4. Klik på Grupper.


5. Vælg Gruppering og dernæst Opret gruppering.

6. Giv grupperingen et navn og tryk på Gem.


7. Klik på det runde ikon "Viser grupper i grupperingen"

8. Marker de ønskede grupper (Ctrl + marker) og klik på Tilføj.


9. Klik på Tilbage til grupperinger.

Nu kan du anvende grupperingen hver gang du vil anvende gruppearbejde ved de enkelte aktiviteter, som du opretter på kurset.



Senest ændret: torsdag den 11. februar 2021, 13:41