Prioritet: Militærfagligt

  • Undervisere med højt militærfagligt og undervisningsfagligt niveau
  • Læringsmålstyret undervisning baseret på aktuelt vidensgrundlag: Forsk- ning, udvikling og praksis
  • Holdningsdannelse gennem militær professionsetik
  • Løbende kvalitetssikring, herunder evaluering og dialog med aftagere
Forsvarsakademiets primære opgave er at planlægge, tilrettelægge, gennemføre og evaluere læringsaktiviteter, der sikrer deltagernes viden, færdigheder og kompetencer for at kunne løse Forsvarets komplekse opgaver, såvel nationalt som internationalt. Derfor skal al uddannelse, der gennemføres ved Forsvarsakademiet, tage udgangspunkt i den militære faglighed, som udgør det danske forsvars kerne: Robuste og loyale soldater med høj grad af militær faglighed, der er i stand til at træffe kvalificerede beslutninger på et givent grundlag.

Enhver underviser skal dermed sikre, at fokus er på den militære faglighed. Den militære faglighed bør altid være til stede i det som læres. Selvom det i visse situationer kan være perifert, så må læringsaktiviteterne aldrig fjernes fra den miltære kontekst.

For at fastholde det høje faglige niveau i lærings- og uddannelsesaktiviteterne er det afgørende, at indholdet i undervisningen hele tiden baseres på opdateret viden om den militære praksis og profession med henblik på at opnå de opstillede læringsmål. Derfor er det afgørende, at undervisernes militære faglighed og militære uddannelse, såvel som akademiske viden, løbende udvikles gennem en tæt kobling til vidensgrundlaget for uddannelserne.

Vidensgrundlaget udgøres af: Den militære praksis og forsknings- og udviklingsarbejde indenfor områderne militær strategi, militære operationer, militær ledelse, militær teknologi samt kulturforståelse, krigshistorie og -teori samt relaterede fagområder.

Uddannelsernes vidensgrundlag afhænger af niveauet i kvalifikationsrammen. Der skal være en tydelig kobling mellem uddannel- sens vidensgrundlag og de pædagogiske og didaktiske valg, der lægges til grund for læringsforløbet. Dermed bliver det væsentligt, at underviserne hele tiden opsøger opdateret viden om praksis. Ansvaret for den faglige kompetenceudvikling ligger såvel hos den enkelte underviser som hos Forsvarsakademiet.

Som en del af det høje militærfaglige niveau er det afgørende at lade holdningsdannelse have plads. Underviseren skal derfor demonstrere professionsforståelse ved i sin gøren og laden at udvise den gode faglige og korrekte adfærd, som knytter an til professionen. Gennem holdningsdannelsen sikres det, at Forsvarets værdier og normer er tydelige for alle deltagere, således at den militære professionsetik forankres hos alle.

Ligeledes er der behov for under visningsfaglige kompetencer for at planlægge, tilrettelægge, gennemføre og evaluere undervisningen, hvilket forankres og styrkes gennem deltagelse i de løbende pædagogiske og undervisningstekniske kursusaktiviteter mv., som udbydes til underviserne.

For at sikre, at lærings- og uddannelsesaktiviteterne hele tiden modsvarer de krav, som Forsvaret har, er det afgørende, at der sker en løbende kvalitetssikring og udvikling af disse. Evalueringsprocesser og en tæt, løbende dialog med aftagerne er derfor en vigtig del af den løbende udvikling af Forsvarsakademiets uddannelser. Kvalitetssikring og udvikling skal følge de relevante bestemmelser, hvor yderligere information om evaluering kan findes (ref. b.).

Senest ændret: onsdag den 11. august 2021, 12:36