Prioritet: Professionsrelevant

  • Læringsaktiviteter tæt koblet til det operative miljø og den militære profession
  • Læringsaktiviteter med høj grad af anvendelighed
  • Læringsaktiviteter som sikrer læring både før, under og efter mødet i klasserummet
  • Læringsaktiviteter der løbende tilpasses forandringer i det operative miljø

Forsvarsakademiet uddanner soldater, officerer og stregbefalingsmænd, som skal indgå i Forsvarets opgaveløsning. Dermed skal læringsforløbet have en tæt kobling til den militære kontekst, der udgøres af såvel den operative struktur som støttestrukturen.

Koblingen til praksis kan ikke udskydes til den dag, deltageren er færdig med uddannelsen. Praksis og relevans skal være en klar prioritet i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af læringsaktiviteterne for at øge mulighederne for transfer.

Derfor bliver en central del af læringsforløbene, løbende at sikre, at der er sammenhæng mellem læringsaktiviteter og den praksis, hvor det lærte efterfølgende skal anvendes.

Derfor bliver relevante spørgsmål at stille i planlægningen og tilrettelæggelsen: ”Hvordan kan deltagerne anvende dette i deres praksis?”, og ”hvordan kan praksiserfaringer fra operativt virke relateres til læringen?”.

Disse spørgsmål er ligeledes relevante at stille deltagerne i gennemførelsen af undervisningen. Dermed bliver et centralt element i læringsaktiviteterne, at underviseren synliggør anvendeligheden for deltagerne.

Når undervisningen er konkret og anvendelig, er der ligeledes en tendens til at finde læringsaktiviteterne meningsfulde, hvilket også styrker deltagernes motivation.

For at tydeliggøre undervisningens relevans og anvendelighed skal det sikres, at læringen sker såvel før, under og efter selve undervisningen. Derfor bør læringen tilrettelægges, så læreprocesserne igangsættes før selve mødet i det fysiske eller digitale klasserum. Derudover bør der i tilrettelæggelsen lægges vægt på aktiviteter, som støtter deltagerne i at lære efter mødet i klasserummet er slut.

Før- og efteraktiviteter kan f.eks. være gennem inddragelse af arbejdsrelaterede aktiviteter i det, som planlægges. Det kan være læringsaktiviteter, som gennemføres alene eller sammen med andre. Det kan være såvel chefer som kolleger, der kan tænkes ind i læringsaktiviteterne, men det kan også være andre deltagere, som deltageren sparrer med på tværs i organisationen gennem f.eks. sparringsgrupper organiseret af underviseren.

Igennem løbende dialog med aftagere og opdatering af vidensgrundlaget er det afgørende, at underviserne løbende udvikler læringsforløbet, så det nøje tilpasses den militære kontekst, som deltagerne skal kunne agere i.


Senest ændret: onsdag den 11. august 2021, 12:32