Prioritet: Deltageorienteret

  • Deltagerorienteret læringsaktiviteter med udgangspunkt i deltagernes læringsforudsætninger
  • Læringsaktiviteter som ind- drager deltagernes erfarin- ger
  • Læringsaktiviteter som giver passendeudfordringer
  • Læringsaktiviteter som styrker samarbejdskompetencer
  • Metodemangfoldighed
  • Fleksibilitet i gennemførel-sen som understøtter sammenhæng mellem arbejdsliv og privatliv

At lære kræver, at deltagerne oplever passende forstyrrelser i deres forståelser, kunnen eller adfærd. For at sikre dette, bør enhver læringsaktivitet tage udgangspunkt i de læringsforudsætninger, som en aktiv deltager kan forventes at bringe ind i læringsrummet.

Læringsforløbet, som tilbydes, skal sikre den passende forstyrrelse af deltagerne, så de udfordres på et niveau, der sætter gang i en læreproces hos deltageren. Disse udfordringer skal være stigende under hele uddannelsesforløbet. Barren skal dermed sættes efter, hvilke kognitive og fysiske forudsætninger deltagerne kommer med fra forudgående uddannelse og erfaring.

For at sikre dette, er det nødvendigt at have løbende dialog med deltagerne, om de forudsætninger som de har med.

Derudover er det vigtigt, at der er en dialog mellem de forskellige udbud på uddannelserne, så der er en rød tråd og logisk progression mellem uddannelserne og mellem de enkelte elementer i uddannelsen.

For at styrke koblingen til praksis og til den militære faglighed er det vigtigt, at de udfordringer, som stilles i læringsforløbet, matcher de krav, som den enkelte møder i

praksis og, at man inddrager deltagernes egne erfaringer i læreprocessen.

Tillige øges motivationen hos deltagerne, hvis de kender de krav, de vil blive mødt af og oplever at blive tilpas udfordret med læringsaktiviteter, som kobles til anvendelighed og til den enkeltes jobkompetencer. Herunder er det vigtigt, at læringsaktiviteterne sker i et samarbejde med de øvrige deltagere, for at styrke samarbejdskompetencerne.

Det er hensigtsmæssigt at anvende metodemangfoldighed for at fastholde motivationen for læring. Dette skyldes, at forskellige læringsaktiviteter vil appellere til forskellige typer deltagere.

Metodemangfoldigheden skal også sikre den fleksibilitet, som uddannelserne skal tilbyde deltagerne, så der kan opnås en hensigtsmæssig balance mellem arbejdsliv og privatliv.

Dette kan for eksempel gøres ved at anvende en kombination af såvel tilstedeværelse som e-læring. Det kan også gøres ved i høj grad at planlægge læringsaktiviteter, som skal løses i daglig tjeneste, så uddannelsen sker gennem arbejdet og ikke kun parallelt med arbejdet.


Senest ændret: onsdag den 11. august 2021, 12:31