Topic outline

  • TEMA: FAK Pædagogisk Ramme og Praksisnøglen

    Introduktion

    Som underviser på Forsvarsakademiet skal du undervise i overensstemmelse med FAK Pædagogiske Ramme, som bygger på fire grundlæggende principper for undervisningen. Undervisningen skal være:

    • Deltagerorienteret 
    • Aktiverende
    • Professionsrelevant
    • Militærfaglig

    På siden her finder du både FAK Pædagogiske Ramme, samt UC Praksisnøgle, som er et arbejdsredskab til dig som underviser, når du skal tilrettelægge din undervisning.

  • Tema: FAK Pædagogiske Ramme

    • Forsvarsakademiets Pædagogiske Ramme udgør er en konkretisering af Forsvarets Uddannelsesstrategi det pædagogiske og det didaktiske fundament for implementering og efterlevelse af Forsvarets uddannelsesstrategi 2020 for alle lærings- og uddannelsesaktiviteter, der gennemføres af Forsvarsakademiet. Forsvarsakademiets Pædagogiske ramme bygge på det læringssyn, at læring kræver undervisning, der er tilrettelagt, så det den opleves både relevant og på det rette niveau af modtageren. Samt at læring øges, når man er aktivt deltagende i undervisningen. Med aktiv deltagelse menes andet og mere end at underviseren stiller spørgsmål til deltagerne i plenum. Læs mere i finder FAK Pædagogiske Ramme og Praksisnøglen nedenfor.


  • Praksisnøglen

    • Praksisnøglen er udviklet af UC, og er  er tænkt som et reflektionsværktøj til underviseren, som en hjælp og inspiration til at omsætte Forsvarsakademiets Pædagogiske Ramme til praksis. Tanken er, at man kan bruge den i planlægningsfasen, når man planlægger alt fra lektion til modul (uddannelse). Man kan også bruge praksisnøglen til at kigge et allerede gennemført undervisningsforløb igennem for at se, om der er noget, der skal justeres lidt. 

      Håbet er også, at praksisnøglen kan være med til at skabe et fælles sprog for undervisning og læring i, når man samarbejder og giver hinanden kollegial sparring.

      Praksisnøglen beskriver konkret, hvordan undervisningen kunne se ud – Altså, hvordan ser det ud, hvis vi åbner døren ind i undervisningslokalet?  Dette er beskrevet tre scenarier:

      • Hvordan kunne det se ud, hvis vi kigger ind i en undervisning, hvor tankerne fra den pædagogiske ramme er fuldt udfoldet i praksis.

      • Hvordan kunne det se ud, når man er rigtigt godt på vej.

      • Hvordan ser det ud, når der er et klart udviklingspotentiale.

      Det er ikke tanken, at man i samtlige lektioner kan udfolde alle aspekter af den pædagogiske ramme, som de er beskrevet i Praksisnøglen. Noget vil måske blive udfoldet, hvis man fx ser på modulet i sin helhed.

      Der kan også være tilfælde, der umuliggør en undervisning som beskrevet i Praksisnøglen, men håbet er at Praksisnøglen giver anledning til at tage reflekterede valg, når undervisningen tilrettelægges.

      Det er vigtigt at understrege at Praksisnøglen ikke er udviklet til at være et kontrolværktøj.

      Du finder Praksisnøglen til print i Værktøjskassen nedenfor.

      Da Praksisnøglen er lavet som generisk værktøj, er der visse beskrivelser, især under Professionsrelevant og Militærfaglig, der er meget generelt formuleret. Derfor kan du også finde en en redigerbar PDF i Værktøjskassen, hvor det er muligt at tilpasse Praksisnøglen til specifikke lokale forhold.


  • Vejen videre

    • Workshop

      Ønsker I en workshop om Praksisnøglen?

      UC har i 2022 kørt workshops om anvendelsen af Praksisnøglen på alle Forsvarsakademiets Institutter. Du kan stadig kontakte os, hvis UC skal facilitere en workshop for jer. Skriv til FAK-KTP-UC "Opgaveanmodning", som du finder i menuen til højre.


      Der er hjælp at hente 

      Ønsker du viden og inspiration til at undervise efter FAK Pædagogiske Ramme?

      Du kan tilmelde dig ét eller flere af kurserne FAK Pædagogisk Didaktisk Fagpakke: 

      Grundlæggende kurser:
       Undervisning og læring: Hvad er læring egentligt? og hvordan er undervisning vejen til læring?

      Uddybende kurser:
       Digitalt understøttede læringsforløb: Hvordan bruger man digitale hjælpemidler til at skabe aktiverende undervisning - både online  og i det fysiske læringsrum.

      • Feedback: Hvordan arbejder man med feedback og peerfeedback som læringsaktivtet.

      • Undervis deltagerorienteret og aktiverende: Hvordan man skaber et “aktivt” læringsrum?

      • Praksisorienteret undervisning: Hvordan laver man praksisorienteret undervisning?

      • Vejlederkursus: Hvordan giver man god vejledning på projekter og opgaver.

      • Aktionslæring: Hvordan arbejder man at udvikle sin egen undervisningspraksis.

      Du tilmelder dig via MinUddannelse





    • Workshop

      Ønsker I en workshop om Praksisnøglen?

      UC har i 2022 kørt workshops om anvendelsen af Praksisnøglen på alle Forsvarsakademiets Institutter. Du kan stadig kontakte os, hvis UC skal facilitere en workshop for jer. Skriv til FAK-KTP-UC "Opgaveanmodning", som du finder i menuen til højre.


      Der er hjælp at hente 

      Ønsker du viden og inspiration til at undervise efter FAK Pædagogiske Ramme?

      Du kan tilmelde dig ét eller flere af kurserne FAK Pædagogisk Didaktisk Fagpakke: 

      Grundlæggende kurser:
       Undervisning og læring: Hvad er læring egentligt? og hvordan er undervisning vejen til læring?

      Uddybende kurser:
       Digitalt understøttede læringsforløb: Hvordan bruger man digitale hjælpemidler til at skabe aktiverende undervisning - både online  og i det fysiske læringsrum.

      • Feedback: Hvordan arbejder man med feedback og peerfeedback som læringsaktivtet.

      • Undervis deltagerorienteret og aktiverende: Hvordan man skaber et “aktivt” læringsrum?

      • Praksisorienteret undervisning: Hvordan laver man praksisorienteret undervisning?

      • Vejlederkursus: Hvordan giver man god vejledning på projekter og opgaver.

      • Aktionslæring: Hvordan arbejder man at udvikle sin egen undervisningspraksis.

      Du tilmelder dig via MinUddannelse