Praksisnøglen er udviklet af UC, og er er tænkt
som et reflektionsværktøj til
underviseren, som en hjælp og inspiration til at omsætte Forsvarsakademiets Pædagogiske Ramme til praksis. Tanken er,
at man kan bruge den i planlægningsfasen, når man planlægger alt fra lektion
til modul (uddannelse). Man kan også bruge praksisnøglen til at kigge et allerede
gennemført undervisningsforløb igennem for at se, om der er noget, der skal
justeres lidt.
Håbet er også, at praksisnøglen kan være med til at skabe et fælles sprog for undervisning og læring
i, når man samarbejder og giver hinanden kollegial sparring.
Praksisnøglen beskriver konkret,
hvordan undervisningen kunne se ud – Altså, hvordan ser det ud, hvis vi åbner
døren ind i undervisningslokalet? Dette
er beskrevet tre scenarier:
- Hvordan kunne det se ud, hvis vi kigger ind i en
undervisning, hvor tankerne fra den pædagogiske ramme er fuldt udfoldet i
praksis.
- Hvordan kunne det se ud, når man er rigtigt godt
på vej.
- Hvordan ser det ud, når der er et klart udviklingspotentiale.
Det er ikke tanken, at man i samtlige lektioner kan udfolde alle aspekter
af den pædagogiske ramme, som de er beskrevet i Praksisnøglen. Noget vil måske blive
udfoldet, hvis man fx ser på modulet i sin helhed.
Der kan også være tilfælde, der umuliggør en undervisning
som beskrevet i Praksisnøglen, men håbet er at Praksisnøglen giver anledning
til at tage reflekterede valg, når undervisningen tilrettelægges.
Det er vigtigt at understrege at Praksisnøglen ikke er udviklet til at være et
kontrolværktøj.
Du finder Praksisnøglen til print i Værktøjskassen nedenfor.
Da Praksisnøglen er lavet som generisk værktøj, er der visse beskrivelser, især under Professionsrelevant og Militærfaglig, der er meget generelt formuleret. Derfor kan du også finde en en redigerbar PDF i Værktøjskassen, hvor det er muligt at tilpasse Praksisnøglen til specifikke lokale forhold.